Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna w rozumieniu ogólnym to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała dziecka i otaczającego go środowiska w taki sposób, by mogły być użyte do codziennego funkcjonowania, do celowego działania. W procesie tym, mózg informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska.
Poprzez odpowiedni sposób teapeutyczny wspomagamy prawidłowy rozwój dziecka.
Diagnoza i indywidualna terapia dzieci w zakresie:
- trudności w nauce,
- ADHD,
- Autyzm,
- Zespół Aspergera,
- grupa ryzyka (wcześniaki)
Terapia SI
- dostarcza stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej oraz dotykowej
- poprawia poczucie równowagi i koordynacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
- poprawia motorykę dużą i małą
- poprawia umiejętność czytania, pisania i inne umiejętności szkolne
- sprawia, że bodźce dotykowe i inne mniej zaburzają działania dziecka
- sprawia, że dziecko lepiej słucha, wypełnia polecenia, koncentruje się
- sprawia, że dziecko chętniej podejmuje się nowych i trudnych zadań
- sprawia, że poprawia się mowa i sposób wyrażania się dziecka
- sprawia, że stopniowo maleje nadpobudliwość - dziecko zaczyna kontrolować swoje nadmierne nasilone reakcje na otoczenie
- ma charakter naukowej zabawy sprawiającej przyjemność dziecku
- dziecko nie chce zakończyć sesji terapeutycznej (tak bardzo podobają mu się zajęcia) - jest to oznaka sukcesu
Do badania dzieci wykorzystywane są Testy Obserwacji Klinicznej SI oraz Południowo-Kalifornijskie. Testy Integracji Sensorycznej. Oceniają one funkcjonowanie dziecka w takich sferach jak:
- percepcja wzrokowa
- przetwarzanie wrażeń somatosensorycznych (dotyk i propriocepcja)
- przetwarzanie wrażeń przedsionkowych
- koordynacja oko-ręka
- planowanie ruchu czyli praksja